iklan churp-churp

heart beat

Friday, November 12, 2010

telur dan mengapa telur

cite ni pendek..tp x tau la kalau2 time aku ngah membebel kang boleh link mane2 cite plak kan..naseb la sape yg bace..aku ni..kalau dah start bukak cite..mmg xde hal aku goreng..sampai merecik2 minyak..untung badan hangus teros..haha..tadi petang..masa aku duduk2 tgk movie..banyak gila idea meleleh2..bila start tuleh haram seko pon x nak keluaa..pasni kalau die kelua..aku tambat kat tiang..abeh dah kalau kelua sekali 10 eko mau roboh tiang aku..siap korang..maen sorok2..kau tunggu japg kau tunggu..tgk..ni la..starting je dah satu perenggan aku mengarut..lupakan..

mari cerita pasal telur..alahai telur..*(tiba2 ade seko kelua! tengok tu suke kelua x kene mase) haih nak sambung cite telur ni ke nak cite lain eh..jap bagi aku berfikir dgn tenang..ok2..sambung cite telur..seko yg kelua td tu aku dah tambat..esok ke kejap lg ke..kalau rasa gatal nk tuleh kang aku tuleh..(tgk tu mengarot lagi)..kau duduk situ diam2..kau lari siap kau..aku pukoi satg!-dah due perenggan dah..cite telurnye x start lagi..alahai..

ok..kali ni betul2 start cita pasal telur..aku nak eja telo je boleh? telur tu mcm teluuuuur sangat la bunyi die..mcm panjang lak muncung aku nak sebut telur telur..kalau sebut telo tu..ha..padu sikit bunyi die..macam kalau kau tumbuk - ok aku dah start mengarut..fokes2 telo2..bubuh dalam kepala telo..jgn nak bubuh kacang soya ke tembikai laici ke carrot susu ke..tgk..kan mengarut lagi..benci la camni..bile nak start cite..ok..letak pembaris pulak..

-----------------------------------------------------------------------------------pembaris

cite si telo ni mcm ni..telo..pd aku la..telo ni mmg aku x boleh telan..yg aku peliknye..dulu kecik2 bole je makan..dah besa2 gini baru x bole mkn..bukan kata makan..bau pon aku x bole tahan..erk!..bila org tnye..''ape pasal x makan telo?''..aku jawab la..''telo busuk"..pastu..kalau org yg tnye aku tu laki..mesti die akan sambung..''rugi la nanti dah kawin x makan telo''..pastu ak mesti nak argue jugak..''apesal lak rugi..bole makan ikan dgn daging''..pastu diorg mesti malas layan aku dah..haha..lepas tu mesti monolog..'x boleh bawak gurau la budak ni'..

kadang2 aku layankan je..dah diorg gatal sgt g cakap camtu..aku jawab la..''ini telo ayam..tu telo orang''..ha amek!..nak sgt fun kan..pastu masing2 jam tgk aku..pastumesti monolog lagi..'gila berani mati budak ni jawab'..tgk..aku argue salah..aku layan salah..skrg aku sengih je bila org tnye..

tp telo ni kadang2 suke buat aku malu..ade sekali tu..aku g kedai makan..kedai membe2..kalau amek oder..tulis sendiri..haa..kau karang la menu berjela2 dalam tu..setakat ni menu paling panjang mesti menu aku..'nasi goreng kampung tak nak telur langsung pedas'..terbaek..ini kalau pelayan ni..jenuh die nak buat short form..kalau nasik goreng kg biase2 org oder tu die bole la bubuh NG-Kg..kalau menu aku..
NG-Kg-X-Telo-Lgsg-Pds..! terbaek..kalau aku tgk akak amek oder tu tules NG-Kg je..mesti aku cakap..''kak. x nak telo tau..akak tulis kat situ..nnt tukang masak lupe''..pastu akak tu mesti g dapur..pastu jerit kuat2 ''nasik goreng kampung ni ak nak telooo!!''..saje perli aku la tu..eleh mcm aku x tau..bkn sekali..selalu gila kot aku kene..jahat hangpa naya aku..dah mmg aku x bole mkn telo.nak buat camne..

ini satu hal lagi..ms tu aku kat kolej..aku g la kaunter nak pesan makanan..aku cakap kat pakcik tu..''pakcik..nak oder''..die cakap..''oder ape?''..''nak nasik goreng kampung''..pastu pakcik tu boleh tibai aku..''nak x boleh..kene beli''..erk..jam kejap..nak kene pakcik ni..ingat aku ayam pe nak maen?..pastuaku cakap lg..''ok..sy nak beli''..''jgn letak telur ea''..ok aku pun duduk..bila time oder aku siap..aku g la kaunter..nak amek nasik aku td..self-service..aku tgk nasik tu..aku pon dgn jujurnye g tanye pakcik tu..''pakcik ade telo x??''..aku rs ayat aku mcm salah..pakcik tu tbe2 jam..muka x bole blah..terus buat X guna tangan mcm org main bola bila kene free kick dpn pintu gol tu..yg mane ade kat area tu yg denga aku tanye mcm tu sume dah bantai gelak..siot..aku dimalukan dek kerana telo!..pastu aku join gelak sekali..xde la malu sgt..tp ms aku tanye tu..pakcik tu tgamam..dgn aku2 skali tgamam..alahai buduhnye lawak telo ni..so aku nak betolkan keadaan..aku tanye balik..''pakcik..(berenti kejap supaya ayat x bersambung!)..ade telo x dlm nasik ni??''haaaa kan ke baru betol pertanyaan aku tu..telo2!

ini lagi satu kes..ms tu aku x tau ape pasal dungu sangat aku punye oder..mamat tu dtg meja ktorg..n tanye..''oder ape dik?''..ok..sume org dah oder..tinggal turn aku..''bang..nak nasik goreng pataya x nak telur satu''..mamat tu teros jam..yg laen2 ape lg..gelak gila..''ei bodoh..pataya tu bungkus dgn telo la''..nah amek satu dah bodoh..cece..aku mesti la kene jaga kredibiliti aku..''yela saya tau..saya nak nasik goreng yg dalam tu..x payah bungkus telo''..peh..pd aku ayat ni mcm terbaik nak tutup aku punye oder yg segal tadi tu..mamat tu jawab la..''kalau mcm tu oder la nasik goreng biasa..same jugak''..erk..camtu pulak?!..siot ah mamat ni..die makin kondem aku..dan2 tu jugak kene bahan lg..tu la oder nak pelik2..hamek!

sebab duluuu..aku g kedai mkn..aku penah gak oder nasik goreng pataya..tp ms tu..aku belah telo tu..aku makan isi die je..rupenye nasik yg kat dalam tu nasik goreng biase..kalau bungkus dgn telo jadi la nasik goreng pataya..alaaa..telo mmg suke memalukan aku..

ibu aku suka gak sakat aku..kalau makan ramai2..ade telo dadar..agak2 aku leka je..die bubuh telo dlm pinggan aku..time aku dah perasan..mmg aku cakap..''iieeee telo sape letak ni''..haa..paling azab sekali..bila org kedai jenis x paham bahase..(seko lagi idea ni kelua..kau tgk kau tgk..sukati die je nak kelua bile2)..ok sambung cita telo..jenis org kedai yg masak ala kadar je..aku mmg cukup menyampah..kalau aku dah oder..aku cakap x nak telo..bile sampai..dalam nasik tu ade telo..mmg aku pulangkan balik..aku cakap x nak telo kak..s x bole makan telo..time tu mule ah muke nak tarik sedepa..tp kalau tapau..aku selalu lupa nak check..selalu gak kene..bila balik umah je..upenye nasik tu ade telo..dem..camne aku nak makan..kau bayangkan..nasik yg digoreng bsama2 telo..telo dah la kecik2..kan ke azab bagi seorang yg anti-telo mcm aku ni..nak asingkan sebutir2..beragak sket brooo..

kalau kat uma..ibu aku dah tau dah..bila masak nasik goreng..die mesti asingkan dulu part aku..pastu baru die pecahkan telo..tp kadang die lupe gak..sume bubuh telo..kdg2 aku makan gak..tu pun azab nak asingkan..nauzubillah..kadang2 aku x makan langsung..abeh cito..start moto..p beli roti canai..teh tarik..specel utk org x makan telo..kalau time nak beli murtabak la paling azab..selama aku idop..penah sekali je ade org yg sanggup buat mertabak spesel utk aku..x bubuh telo..tapi..rupa mmg x sanggup tgk..mcm kain buruk pun ade..siap ade bucu yg bocor lagi..tu lah sekali aku makan mertabak xde telo..masih pakcik bazar ramadan kat perak tu..kira kalau mati x jadi hantu la..hajat dah tercapai..haha!

ape lagi ea cite pasal telo ni..entry aku before ni pon cite pasal telo gak kan..haaa aku dah ingat..dulu ms kecik2..aku duk umah nenek aku..ngan kazen aku..kitorg ni x mcm cucu2 laen..kitorg hyperactive..alah bese la budak2..suke cube mende baru..nenek aku ada bela ayam..ade la satu reban..reban die tu aku rasa muat kalau buat garaj bubuh 4 bijik keta..siap ade bilik..2 lagi kau bilik die..aku ngan kazen aku ni suka amek telo..konon2 main masak2..pecah telo dlm tempurung..buh pasir sket..konon2 garam..buh daun2 sket..konon2 daun sup..molek bena..masak la ape lg..yg gelinye..kalau kene telo yg nak jadi anak ayam tu..ade darah2..erkkh! mmg aku x makan telo lah brooo..(sure korang bole join aku pasni..haha)..main punye best..baru nak pecah lagi sebijik..kene tang telo tembelang..serius wa cakap lu..kalau kene tangan..basoh lapan kali belom tentu ilang bau die..mmg naik angin la nenek aku..''sory mak..kami ni cucu2 yg nakal..tp kami sayang mak..'' wink!

ade sekali tu..kejadian ni mcm agak rare la ms budak2 dulu..dpt tgk mak ibu ayam betelo..nmpk betol2 time die tengah teran nak keluakan telo..peh..takjub gila ms tu..lepas tu teros berebot2 amek telo yg fresh2 kelua dpd perot tu..pegang..telo tu kan baru kelua..mesti la panas..takjub lagi skali...sbb telo tu panas..budak2.......jakun sket..pastu mula la masing2 nak buat hipotesis..nak tunjuk pandai..''nasib baik ibu die betelo cepat..kalau x mesti jadi telo separuh masak..kan panas ni''..yg dungu2 ni pon iyekan..''ooooo''..''tapi kalau lame2 sangat nnt mcm telo rebus pulak..teros keras''..''ooooo''..dungu sekali lagi..dah masing2 nak jd prof..haa lantak..''eh bukan laa..mane bole masak telo dalam perot!''..aik..ade yg argue..yg dungu2 ni mula la pelik..kan panas telo ni..mesti la bole masak..same jugak mcm kalau rendam kat air panas..''tapi kalau telo ni pecah dalam perot mesti jadi mcm telo goreng tu kan?''..sudah..yg argue pon same dungu!..ok..budak2..hape2 je lah..hahahahaha!!

p/s dah..time aku tules entry ni..ade la 3 4 idea yg kelua..mmg kene tambat seko2 neh..babap kang..

daaa nak tgk ayam aku dah menetas ke belom..kot2 la telo tu jadi telo mate kobau ke..
awak kan baik..comment lah ye..like pun boleh..share lagi bagus

No comments:

Post a Comment

dah baca comment tau..awak kan baik =))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...