iklan churp-churp

heart beat

Saturday, November 6, 2010

security guard / pengawal keselamatan

mende ni dah lame aku perati..kat msia la espcly..kat negara2 lain aku x tau..sbb seumur hidup ni aku rs penah g thai je kot..haha..sadis..xpe nnt bile kawin aku nak ajak husband aku g indon g jepon g amareka g korea g lah mane2 nak g pon..haha..jeles gila tgk org dah kawin..sp2 sudi masuk minang aku sila lah..aku super single sejak umur 1 hari lg..hahaha..kepada mak2 kat lua tu..saya pandai masak mak..boleh la nak jg anak mak dan cucu2 mak..hehe

ok..trend 1st yg seriously aku nak kritik korg sume perasan..security guard! kan ke name die security guard..pengawal keselamatan..so..mesti la kene cari org yg betol2 boleh jg keselamatan..yg aku peliknye..kebanyakan..kebanyakan ok..kebanyakan..xkesah la dari perlis sampai johor..sabah swak..security guard mesti pakcik2 yg dah pencen..atau makcik2 yg memang dah pencen..kalau mereka2 ni bekas askar ke navy ke rela ke x kesah la..mmg jenis tough..kalau ade perompak ke samseng jalanan ke sekali shoot je dah ke tanah dah segala makhluk2 jahat ni..ini x..org tu dah la nak angkat kaki pun dah x larat..mata pun x berapa nak nampak..telinga pun dah x berapa nak jelas pendengarannye..mereka2 ni pula yg jd security guard

--maaf ye pakcik2 dan makcik2..bukan sy nak kata golongan2 ni lemah..tp mmg sy respect dgn golongan2 ni sbb walaupun mereka tau kudrat dah x seberapa tp mereka still nak kerja..xmcm anak2 muda zaman sekarang..dah la belaja x berapa nak pandai..keje nak memilih je..ingat kalau takat upsr je boleh keje jd ceo??haih..

kalau aku boleh ubah trend ni..aku xnak lg denga nama 'pak guard' ke 'mak guard' ke..aku nak 'abg guard' atau lebih sedap 'abg guard yg tough' atau 'abg guard badan ketul2'..utk pempuan plak 'akak guard singa' ke ' akak guard badan mcm the rock' ke..haa kan baru org nak takut..ini x..kalau bdk2 tnye..'pak guard yg mane satu?'...nnt member die jawab 'alaa..pakguard boroi yg jln lambat tu'..xnak lah mcm tu..aku nak semua rakyat msia ni selamat..biar guard punye training mcm diorg traing navy ke mcm training askar tu ke..baru la stamina nak kejar perompak tu ade..pastu x main la guna senapang patah ni ha..untung kalau ade peluru..ini x..tunjuk syarat jee senapang tu..tgn pun blm tentu tau nak petik tang mane..kalau tau petik pon blm tentu tepat..kan bagus kalau guard2 ni sharp shooter..dari jarak seribu kaki ke dua batu ke boleh tembak tepat..kalau attack tang bulu mata tu..mesti kene bulu yg die attack..baru la msia ni selamat..xde dah org yg berani nak rompak2 ni..

kalau x de senjata..aku nak guard2 ni sume terer sume seni ptahankan diri ni..tekwando je wushu ke maen pedang ke ninja ke silat ke renang kuak lentang ke ilmu kebal ke dan ntah ape sume kejadah lah..baru la senang nak lawan..xde la keje nak 'helpppp' 'helpppp' 'helppp' telepon 999 je..arwahkan je sume makluk2 jahat tu..abeh cito..

lagi satu..kalau boleh la kan..ni yg paling penting..aku nak semua guard2 ni mesra..baru la perompak pon sejuk at je bile tgk..kalau nak rompak tu mesti rs x jadi..rs mcm nak g masjid semayang taubat jek teros..ini x..guard tu sendiri dah mcm samseng..ckp plak aku kau..aku penah kene..die 'abg guard' tp kering dan x tough..ckp nak kerek je..aku kau aku kau..x boleh ke cakap abg adik ke..(baru la sweet)..ckp saya awak ke..ckp i u ke..(i u tu mmg nak mintak tumbuk)..baru la aku yg bersalah ni rs insap sket..ini tidak..ckp mcm la aku ni dah langgar moto LC die..gelabah..moto aku cume xde stiker je okeyyy..setiap kali nak lalu pagar mcm nak g amek result spm..dahi dah peluh2..ape lg ketiak..mengenangkan guard yg mcm yakuza tu..ini msia okey..budi bahasa budaya kita tau! x tgk tv ke bro?

tp yg bestnye..hari tu..aku balik mlm..hari tu agak serabut la..keje bnyk..smpi mlm baru balik..otak dah tingtong..satg nak lalu pintu pagar ni..dlm at aku dok kata..'kalau pak guard gampang tu tahan aku, mmg aku rembat keting die kat situ gak'..tibe2..ade sorg guard..badan x berapa nak tinggi..perot pon x berapa nak boroi..jage kat tepi pintu pagar..gelap2 orgnye..bangsa india..makin aku dekat..muka die makin jelas..misai melentik..ini sudah mcm a.galak dlm cite gerak khas ni..aku pon doa2 la moga2 guard ni x mcm guard hari tu..elok je aku baru nak lalu kat pagar..die angkat tangan..die jerit 'selamat malam!'....sambil sengih palinnnng lebar..terus aku yg serabai2 tadi pon jd cool..aku pon ape lg..angkat tangan n ckp selamat malam balik n senyum balik kat die..terus aku sengih smpi masuk dlm bilik..dlm hati aku..bagus laa guard ni..

anda semua..senyum n angkat tgn tu x de la susah pun..mende kecik mcm tu org selalu buat x endah je..tp mende2 kecik mcm tu la yg selalu buat org2 lain rs dihargai..bkn susah pun..angkat tgn..senyum..mudah!
tp aku phm keje guard ni..kalau dah satu hari seribu puluh2 ratus org lalu kat pagar tu die nak angkat tgn mmg aku rs die pon muak kot..mcm kalau hari2 org bg kau kepsi..mau muntah darah kalau mkn kepsi 10 taon je..so..mane2 pon same..manusia kan..bkn robot..kalau hari tu guard tu masam jek..jgn la marah die..kot2 la die bru lepas clash ngan awek ke..kang mane nak angkat tgn lg..mane nak lap ingos lg..mane nak kesat air mate lg..kesian la kat die..kalau semua org msia ni btimbang rasa..xde la mslh2 lg dgn guard ni..

aku nak mintak maap kat semua guard2 yg penah x puas at ngan aku..myb ms anda sume senyum aku x perasan ke aku tgh sedih ke..mane aku nak senyum balik kan..tp x pe..nanti bile aku jumpe semua guard2 ni..aku senyum okey..nak mintak no tepon pon boleh..haha..noway ..pape pun..pada aku..keja ape pun ade istimewa die..so jgn la pndg rendah pd mereka2 ni..mentang2 kau datok menteri ke kau ade phD ke..cube kalau kau keje mcm diorg mesti kau x sanggup..mereka2 ni pun ade fungsi2 mereka..kereta kau yg harga juta2 tu..kalau bkn guard yg jage..buta2 je ilang kalau parking dpn Lot10 tu ha..ape pun..aku salut kat guard2 ni..ingat senang ke nak berjaga mlm2 utk jaga kondo2 korg yg berjuta2 tu..hargai la mereka ni..k..msia ni aman..kite ni je yg selalu buat porak peranda..

daaa..nak g tgk guard kat pagar rumah aku ni dah dinner ke belom..kalau belom aku ingat aku nak belanje die mkn ciken cop..haha
awak kan baik..comment lah ye..like pun boleh..share lagi bagus

No comments:

Post a Comment

dah baca comment tau..awak kan baik =))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...