iklan churp-churp

heart beat

Sunday, November 7, 2010

hadapi dengan senyuman

aku rasa hampir dpdp korg sume penah denga lagu ni..lagu Dewa..tajuk die hadapi dengan senyuman..dgar tajuk je dah tau lagu ni mcm ala2 lagu nak motivasikan diri..lagu ni aku selalu denga..sbb pd aku ape yg ade dlm lirik lagi ni mmg betul dan sgt tepat..ok..jgn dgr n tgk lagu di kat surface je..kaji dari sudut yg palinnng dalam..InsyaAllah nanti korg mesti nmpk ape yg bestnye lagu ni..dulu aku mcm tu jugak..asal muzik best lagu best penyanyi pon jambu2 je mesti aku suka..lame2 bile aku dgar balik lagu2 camtu..kdg2 ade lagu yg lirik ntah pape..sampah je..lirik xde makne..setakat sy suka awk..awk suka sy..cuba la bagi lirik yg superb2 sket..haha..walaupu aku  teror muzik..sekadar main gitar kod2 basic je..aku rs dari sudut pandangan aku la..aku boleh menilai lirik mane yg best n lirik mane yg biase2 je..lirik2 lagu ni kena baca guna jiwa..x boleh main bc mcm tu je..mmg rs kosong..bc smpi perkara2 yg ditulis dlm lirik tu masuk tepat ke jantung..baru la lagu tu bermakna..lepas tu korg nak dedicate kat sp2 pun terpulang lah..yg penting fahamkan dulu..ok..cakap pasal lagu ni..hadapi dengan senyuman..lagu ni pasal agama..aku nak kupas rangkap by rangkap..ini kalau kut teori n pemerhatian aku tentang kehidupan lah..dah lame aku usha lirik die..ade la dlm 4 taon..


ini rangkap 1st: 


Hadapi dengan senyuman 
Semua yang terjadi 
Biar terjadi . 
Hadapi dengan tenang jiwa 
Semua... Kan baik baik saja 


ok..die tulis Hadapi Dengan Senyuman..awal2 lirik dah tulis mcm tu..makna die..ape pun dugaan yg Allah berikan, yg Allah turunkan pd kita, kita kena hadapi dengan tabah..bukan bermakna x boleh nangis..nangis tu bagus..sekurang2nye reda sikit kemarahan atau kesedihan tu..tapi..ada batasnye..sbb Allah xkan uji manusia dgn ujian yg mereka x boleh tanggung..ok..ingat ayat ni..''bila ada ujian yg dtg, Allah turunkan pd kita, sbb Dia tahu kita boleh hadapi ujian tu''..jadi..kalau kita jatuh sekali pun..lepas tu kita mesti boleh bangun balik..sbb memang ujian tu kita mampu utk hadapinye..bezanya cara kita hadapi dan cara kita selesaikan..bila ada masalah dtg..jgn cepat sgt buat keputusan..ambik masa..duduk..bertenang..baru boleh fikir dgn rasional..bila kita buat keputusan dlm keadaan emosi..keputusan2 tu selalunye akan buat kite menyesal nnt..sbb pengaruh2 emosi..
jadi..segala apa ujian atau dugaan yg dtg..biarkan ia datang..sbb semua yg Allah aturkan tu ada hikmah tersendiri..bila sesuatu terjadi..sama ada kehilangan ke..musibah ke..sakit ke..sentiasa ingat dlm hati..''pasti ada hikmah disebalik semua ni''..sentiasa ingat..barulah kita boleh bertenang..boleh fikir mana baik dan mana buruk..'semua...kan baik baik saja'..kat lirik ni die tulis mcm tu..maksudnye..bila kita dah boleh accept semua dugaan yg dtg..semua kesusahan yg ada..dan kita dah boleh fikir dgn rasional..semua pasti akan pulih..cuma kita sebagai manusia kena banyak berdoa..minta Allah permudahkan segala urusan..InsyaAllah..nanti semua akan kembali baik..mungkin x sama mcm sebelumnye..tapi segala yg jadi mesti..mesti..mesti..ada sesuatu yg Allah nak tunjukkn..sabar..kan Allah tu sentiasa ada bersama2 org yg sabar..

rangkap 2 :

Bila ketetapan tuhan 
Sudah ditetapkan 
Tetaplah sudah . 
Tak ada yang bisa merubah 
Dan takkan bisa berubah 


awal2 lg dah tulis..'ketetapan tuhan'..ketetapan Allah..siapalah kita utk menafikan kesemua kerja2 Allah..qada dan qadar yg telah Dia tentukan..kerana semua Allah dah tetapkan..kita sebagai hambaNya kenalah sentiasa redha dgn semua dugaan dan bersyukur dgn apa jua kenikmatan yg Allah berikan..contohnye..ajal maut jodoh pertemuan semua tu Allah dah tetapkan..


ok..aku nak fokuskan kepada mereka2 yg sedang bercinta..penah bercinta..bercinta dgn manusia..bab2 hukum hakam ni aku x nak sentuh sbb aku pun jahil jugak..cuma aku nak share sikit2 ape yg aku tau..kalau2 ade sesiapa yg terbace ni..die boleh motivasikan diri die sikit..kalau x banyak sikit pun jadilah..sekurang2 membantu die berfikir..ok..mcm ni..kalau ditakdirkan satu hari nnt korg kehilangan bf/gf korg..korg kene ingat..kalau hari ni Allah pisahkan korg..mesti die nak kurniakan yg lebih baik lepas tu..atau..mungkin si dia mmg bukan jodoh korg..lebih baik Allah pisahkan sekarang..esok2 dah kawin dah beranak pinak..baru nak berpisah kan lagi siksa..jodoh tu Allah dah siapkan utk kita..kita kene berusaha..selebihnye tawakal pd Allah..lg satu..trend bdk2 sekarang bcinta..baru bcinta dah berpeluk bercium..bila Allah pisahkan korg..ini bermakna Alah masih nak pelihara korg..nak lindungi korg dari segala dosa2 maksiat..kalau betul pun si dia tu jodoh korang..mungkin bukan sekarang Allah nak bg korg bersama..esok2..bila masing2 dah matang..mana tau..Allah satukan terus sampai ke jinjang pelamin..Alhamdulillah..sedih tu memang lah..tapi muhasabah diri..tapi kalau betul mmg tiada jodoh..jgn lah terlalu bersedih..sekurang2nye korg penah rasa bahagia..walaupun x lama..tp korg penah rs mcm mane berkasih syg..semua ini akan mematangkan korg..senang kata..rugi kalau x penah rasa mcm mane sakitnye putus cinta..sbb nikmatnye selepas tu Allah sj yg tau..die tarik yg satu ni sbb die nak bg yg jauh lebih baik..ms tu baru kita perasan..ooo patutlah aku putus cinta dulu..rupanya nak dpt suami yg lebih baik dan lebih menyayangi..mudah..


sebagai hambaNya..segala ape ketentuan atau segala apa yg Allah beri dan tarik drpd kita..kita kene redha dan bersyukur..x rugi pun kalau bersabar..seminit kita sabar..berganda2 kebahagiaan yg akan kita dpr kelak..

ini rangkap last :


Relakanlah saja ini 
Bahwa semua yang terbaik 
Terbaik untuk kita semua 
Menyerahlah untuk menang


ayat dlm lirik ni mcm yg aku terangkan kat rangkap 2 td..relakan..sbb itulah yg terbaik..bkn terbaik utk kita je..tp utk semua..yg paling aku tertarik dgn rangkap last ni ialah ''menyerahlan untuk menang''..ayat ni bukan bermaksud kalau g perang tu..blm pape lg dah kene menyerah..sbb nak menang dlm perang..x..maksud die..redha lah dgn ketetapan Allah..jgn sampai nak bunuh diri la..g tembak org la..jumpa bomoh lah..bkn mcm tu..ok..pd pendapat aku..kefahaman aku..ayat last tu aku ertikan sebagai ''redha''..utk mendapat ''kemenangan''.menang kat situ ertinya ''bersyukur''..bila kita redha..kita dah faham..nanti barulah kita bersyukur..kan mudah..mcm ni lah aku hadapi semua dugaan yg dtg..yg penting kene redha..dan kene ingat Allah itu ada..jika kita rs kita susah..ingatlah bahawa ade yg lg susah drpd kita..kalau kita rs kehilagan..ade yg lebih rs kehilangan drpd kita..alah..ape lah sgt hilang bf/gf tu..cuba tgk kisah tsunami kat acheh dulu tu..bygkan korg kat situasi tu..semua keluarga hanyut..tinggal korg sorang je..rumah x de..ini setakat bf/gf..kawan2 ade lg..mak ayah ade lg..adik abg kakak makcik pakcik sume ade lg..aku ni haa pun ade lg..wink!..so..putus cinta tu bukan la penghujung dunia..xyah sedih2 lah..xkemane pun air mata tu..kalau rs perlu cerita..cerita lah..sbb cerita ni boleh kurangkan beban kita..so..hargai apa yg kita ada sekarang..bukan sng nk bahagia..bkn senang jugak nak sedih..


p/s banyak lg aku nak cite pasal lirik ni..InsyaAllah kalau ada masa aku sambung entry ni..tp kalau xde masa..nnt aku tulis entry pasal lirik lain pulak..ok


daaa..bangun berdiri dan terus jln kehadapan..
awak kan baik..comment lah ye..like pun boleh..share lagi bagus

No comments:

Post a Comment

dah baca comment tau..awak kan baik =))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...