iklan churp-churp

heart beat

Thursday, November 11, 2010

sebiji gula2 harganya 5sen

duit syiling..atau selalunye lidah omputeh die ckp coin..ha  whatever lah bangsa penjajah ni nak sebut..dah tau penjajah tp stillll nak agung2 kan diorg ni..ok aku dah mengarut..haha..

ok..adik aku..(emm cite pasal adik aku lagi)..dulu ms die kecik2..die x reti sebut duit syiling..die sebut duit sleding..ntah pape verb budak neh..hahaha..pastu dah besa sikit..die sebut duit leching..hahaha..ade la iras2 syiling tu..aku penah marah die..sbb die cakap..''kite nak duit leching tu kite nak letak dalam coket'' sambil nangis2..aku tgh marah pasal mende ntah time tu..wrong time plak adik aku g nanges2 kat aku..aku marah la..''kau cakap mende x paham aaa!''terkujat budak tu..''die ulang lagi..''nak letak dalam coket..tu duie leching tu''....oooooooo..die nak letak duit syiling dalam poket! mane la aku paham coket ngan leching tu mende..x pasal2 kene marah..lenkali cakap bia terang..bile dah paham..aku gelak ah..haha! ngeng la budak ni..coket mende coket??haha..tp tu budak kecik..logik la die cakap pelat..kalau dah besa2 ni dok gedik gak nak cakap diut leching..mmg xde segan silu aku bagi satu das kat bibir..hamik! nak leching sangat kan..

ok..abes cite leching dan coket..jap..aku x boleh benti gelak lagi ni..adoiai..hahahahaha!..ok dah benti..mereng betol..aku bnyk gak kenangan2 stupid dgn syiling ni..dulu..duluuuu..ms tu aku dajah 3..baru pindah umah..ibu soh g kedai..beli telo..die bagi 2 inggit..ms tu math aku dpt A..tp ye la..1st time g kedai..naek basikal lak tu..mmg aa aku mcm menggelabah ayam sket..almaklum..first time..tempat baru..env. baru..x berape nak serasi lg ms tu..ok..harga telo sebijik ms tu 19sen..so..kalau beli sepuluh..RM1.90..kan..budak2..mane nak tau kira darab2 ade titik perpuluhan ni..so..disebabkan terlalu cuak..aku cakap kat makcik tu..''makcik, nak beli telur sembilan''..makcik tu mcm terkejut la gak..tp die layankan..customer is always rite! die amek telo 9 bubuh dlm plastik..die tanye..''kenape x beli 10 je?''..aku pun dengan dungunye jawab..''takut duit x cukup''hahaha!..makcik tu pon layankan..ntah2 die pun x reti kira darab titik perpuluhan mcm aku gak..sori makcik..gurau je..

so..dah packing2..aku pun bayar RM2 kat makcik tu..''nah''..total harga telo..19sen x 9 bijik = RM1.71..tibe2 aku cakap kat makcik tu..''tambah lg sebijik lah''..td ibu suruh beli 10..bengong..ok..makcik tu pun tambah..time tu aku tawakal je..aku dah plan dah..kalau x cukup duit nnt aku bgtau makcik tu..''kejap ea makcik, sy balik umah mintak ibu duit lagi..duit x cukup''..tp nasib baik..duit cukup..haha!

bile dah bayar..kira ade baki lg sekupang..aku pun tunggu la makcik tu korek laci die utk amek sekupang..ntah ape lah bala hari tu..ade 5sen je dlm laci makcik tu..makcik tu cakap..''dik,amek gula2 satu lah..makcik ade 5 sen je''..sudah..aku dah jem dah..standard kedai kat kampung la..kalau x cukup sekupang..mestu suh ganti dgn gula2..dpt la 2 bijik..ade satu kedai kat simpang kg sebelah tu..die dah siap packing gula2 2kupang letak ats kaunter..agak2 baki 2kupang mestu die bg gula2..punya la syg syiling nak bagi..tp budak2 suke la dpt gula2..ok aku dah termasuk cite kedai lain plak..

sambung cite pasal kedai makcik td..lame gak aku pk time tu..makcik ni x cukup 5sen je lg nak sampai sekupang..baki duit beli telo td..ms tu aku kan budak2..1st time  kedai..jujur dan tulus..kalau kate baki sekupang..maka sekupang lah yg aku nk bawak balik bg kat ibu..punye la tulus..aku pun cakap kat makcik tu..''x boleh makcik..tu duit ibu''..bile dah denga camtu..makcik tu dah jam dah..budak ni 5 sen pun berkira..bukan aku x bagi baki..aku tukar dgn gula2..agak2nye camtu la makcik tu dok monolog..haha..makcik tu cakap lg..''xpe, makcik ganti dgn gula2 satu..same jugak harga die 5 sen''..time tu..muka aku dah x boleh blah..mane bole..tu kan duit ibu..mane boleh beli gula2..td ibu suh beli telo je..air mata aku dah bergenang dah..makcik tu lak dah cuak..tgk aku nak nanges..ok..budak2..kalau org besa mmg makcik tu dah sebat keting aku..5sen pon berkira!

makcik tu blah..tinggal aku sorg2..die tunduk tgk kat lantai dekat celah2 rak n guni2 dlm kedai die tu..sudah..apehal pulak makcik ni..x kan merajuk ngan kanak2 tulus mcm aku ni..aku nak baki sekupang je..tiba..''haaa..jumpe pun 5 sen!''..ooo rupe2nye makcik tu cari duit 5 sen..ok..sekarang baki aku dah cukup sekupang..so..aku amek telo td..bubuh dalam bakul..aku pun kayuh basikal dgn hati yg girang..nyanyi2..sampai la rumah..bile sampai je rumah..aku bg ibu baki td..aku ckp..''makcik tu x cukup duit baki..die suruh tuka dgn gula2''..pastu ibu aku tgk duit baki cukup je sekupang..''mane gula2?''..aku cakap la..''x nak amek..makcik tu cari lg 5sen kat atas lantai''..ibu aku xde la komen pape..die dok masak kat dapur..kalau la die tau aku berhempas pulas bermati matian nak kan 5 sen tu td..mesti ibu aku cakap..''bagus anak ibu..jujur''..kalau die tau la..tp aku rs smpi sekarang die x tau..haha..sbb aku x penah cite pon..kot2 la kalau ibu aku bc entry ni..ade makcik2 yg baca ke..sy ni jujur..sesuai la jd menantu makcik..hehe..kalau anak makcik hensem mcm fahrin ahmad..masuk lah minang sy..ok aku dah mengarot!

x abes lg cite telo 10 bijik aku ni..dah sampai dapur..aku pun letak atas meja telo yg aku beli td..ibu aku pun pegi la amek telo tu nak buat telo dadar..die bukak plastik..ape lg..menjerit la org tue tu..''apesal telo ni banyak yg pecah!!''..aku dah menggelabah gila ms tu..jahanam..apesal lak bole pecah..td aku bawak dari kedai..elok je..telo ni mesti marah aku pasal duit 5 sen td..cis!..aku ckp la..''mane tau telo tu pecah..td elok je''..ibu aku tnye..''ko letak telo ni kat mane?''..aku cakap la..''letak dlm bakul basikal la''..sambil sambung dalam hati..xkan letak dlm selua pulak.. ibu aku membebel la..dah la pegi kedai lame..balik2 telo lak pecah..pastu die cakap..''lain kali kalau beli telo..gantung plastik kat handle basikal''..''baek buu..''

xpasal2 aku plak kene marah..dah la mule2 beli 9 bijik..pastu tambah lg 1 bijik..pastu berebut 5sen..pastu makcik tu carik 5 sen ats lantai..balik2 telo tinggal separuh je yg elok..lain sume pecah..dem!saje je..mmg logik ah telo tu pecah kalau dah letak dlm basikal..rumah aku kat kampung kot..bkn ade jln tar..jln batu2 yg kaler merah tu..pulaknye aku ni jenis bawak basikal mcm nak racing..asal tang conner je..aku bagi conner lipat tahap cecah telinge..mau x pecah telo..campur jln melompat2 atas batu lg..tayar basikal botak lg..mmg telo tu loncat2 dlm bakul..

lepas pd tu..bile ibu suh g kedai bei telo..nnt die cakap..''telo tu gantong kat handle..jgn letak dlm bakul..abes sume telo aku pecah..suruh beli sepuloh bile smpi umah separoh dah pecah'' camtu a lebih kurang ibu aku bebel..so..kali ni g kedai..dah x heran dah..dah pandai kira..tp setiap kali tu la aku still ragu2..nak beli 9 ke nk beli 10..9 ke 10..dem..telo pon aku dah sangkut kat handle..bila smpi umah..aku mesti check telo dulu..still ade gak yg pecah!.demmit aa..aku dah sangkut kat handle kot..xkan nak suh aku sangkut kat telinge pulak!adoiai...aku masok umah..sebelom ibu aku check telo tu..baik aku bagitau awal2..sambil sengih2 kerang..aku bgtau..''bu..telo pecah sebijik''..hehe..ok..peningkatan..dpd separuh..tinggal sebijik..lepas tu aku dah expert dah..xde pecah2 dah..aku dah tau skill2 nak bawak basikal..supaya telo x pecah..haa..siap dah bole letak telo dlm bakul tanpa pecah lg tau..hebat x hebat la aku..

p/s bnyk lg cite zaman kanak2 aku dgn duit syiling ni..ade cite bodoh..ade cite yg aku terkilan smpi skng..mcm2 ah..nnt aku sambung entry pasal duit syiling ni lg..

daa nak g check telo ayam aku dah menetas ke belom..xde kene mengene
awak kan baik..comment lah ye..like pun boleh..share lagi bagus

No comments:

Post a Comment

dah baca comment tau..awak kan baik =))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...