iklan churp-churp

heart beat

Monday, November 15, 2010

ketua darjah dan bilik darjah

"SAYA SEORANG KETUA DARJAH YANG BERWIBAWA"

pheew~ kesat dahi aku nak tulis headline power mcm ni..haha..cas berwibawa..eh..aku penah jadi ketua kelas tau..ingat aku ayam2 mcm ni aku loser ke..asik nak ikut telunjuk orang sepanjang zaman..haha..tiba2 emosi pulak..ok..selamat petang broo..baru la wasap2..malam tadi..aku chat dgn member aku..dia yg membuat aku terasa mengimbau zaman kanak2 sebagai seorang ketua darjah..masa tu dpt jadi ketua darjah kira dah power la..kalau jadi pengawas laaagi power..pakai baju biru..baru la mcm polis..

dulu masa sekolah..time cikgu ade meeting..mesti cikgu suruh ketua darjah jaga kelas..lepastu..ini perkara wajib..mmg rugi kalau korg x rase mende ni..mesti tulis pelajar yang bising kat blackboard..kankankan?disebabkan aku ketua darjah..so time ni la aku nak berkuasa..tulis nama..dekat blackboard tu nnt..sape2 je bising aku terus tulis nama diorang pakai kapur..ms ni budak2 semua takut..yelah..ketua darjah..name pun ketua..mesti lah diorg kena respect..kalau nak kejam lagi..ade plak nama untuk pelajar yang berjalan..bongok gila jln pun nak tulis..kalau budak2 baik..mesti masuk nama dlm list pelajar senyap..list yg ni mmg x boleh blah..sbb aku mesti tulis nama aku n geng2 aku..kecik2 dah main politik..nanti ade la yg rasuah2..xsemestinya rasuah duit..nnt mula la cas ngam..dtg meja port nak borak2..ah jangan harap!

kan bagus kalau duduk diam je mcm ni..ini tidak..mcm kera keje nak menginje kee..geram betul aku!

perasan x..dulu time perhimpunan..mesti kena beratur luar kelas..pastu ketua darjah iaitu aku haha!! akan cakap ''angkat..jatuh..angkat..jatuh''..beratur..tapi barisan x lurus2 pun..nampak sgt x cukup berwibawa..tp ok la..aku x termasuk dlm barisan..aku bagi arahan..mende yg aku nak highligh kat sini..leadership..aku point kat diri aku sendiri.kalau aku leader yg bagus mesti barisan tu dah lurus..atau mungkin follower yg x mendengar arahan..pd aku lah..seorang leader x perlu nak terjerit2 atau nak paksa2 follower..sbb x semua follower boleh ikut ape yg leader dia ckp..maksudnye follower x respect leader..jadi persoalannye kenape mesti nak jadi follower..jadi lah leader..kan senang..ok..dlm barisan tu ada pngawas..kuasa diorg lagi besar dari ketua darjah..tp diorg ikut je..sbb diorg tau..dlm situasi tu ketua darjah sdg memberi arahan..dan..disebabkan dlm diri mereka2 si pengawas ni ada unsur2 leader..utk beratur dlm garisan yg lurus x menjadi mslh..sbb mereka faham apa itu leadership..kalau mereka boleh bagi arahan pd diri sendiri utk beratur dgn lurus..itu bermakna ciri2 seorang leader..baru lah die boleh menjadi leader kpd prg lain..

contoh..kalau semua dlm barisan budak kelas aku tu pengawas..confirm..ketua darjah x payah nak ''angkat turun angkat turun'' banyak kali..barisan akan sedia lurus..ayat simple aku nak highlight..setiap follower yg ada ciri2 leadership adalah follower yg bagus dan boleh menjadi leader ..ok?paham disitu adik2?baguuus..nanti boleh jadi ketua darjah mcm sayaaa..

tapi..satu lagi soalan aku nak tanye..kalau dah boleh jadi leader,kenapa mesti nak jadi follower??kenape x semua je dlm barisan bdk2 kelas aku tu seorang leader..bukan maksud aku semua kena jadi ketua pengawas..takk..mcm dlm negara kita lah..ketua negara still terletak pd agong..bawah2 agong still ada leader2 yg lain..dari perdana menteri sampai la ke ketua kampung sampai la ke posisi ketua darjah..eh aku suka la jawatan ketua darjah ni..kat name tag mesti tulis KETUA DARJAH 1.cool doh! nametag mesti kaler lain..korg x boleh pndg rendah pd ketua darjah..sbb mereka ni berani nak pegang jawatan walaupun sbgi ketua darjah..so..aku tabik dgn semua ketua darjah..cayalah!

ingat senang ke nak jadi ketua darjah..mesti ade dikalangan bdk2 dlm kelas aku yg x suka aku..elee mesti ade kankankan mcm la aku x tau..haha! tp yg penting aku suka korg semua..tu la..sapa suruh vote aku jadi ketua darjah..ok negara kita ini negara demokrasi ye adik2..murid2 memilih ketua darjah iaitu aku..haha!..mesti diorg tgk kat dahi aku ade cop ''pilih lah saya jadi ketua darjah''..bukan SENANG nak jadi leader..bukan senang yee abg2..nak jadi menantu omak den?* ok aku dah mengarut lupakan..haha!!nak jadi leader kena lah ade ilmu..ilmu2 seorang leader..leader kena puaskan hati semua org..kalau dah 3ribu follower..x menggelabah plak kau nak ikot sorang2..sorang nak sotong, sorang nak telo (mesti nak bubuh jugak telo ni), sorang nak tepung, sorang nak minyak..sebagai leader..bagi le follower2 tu 'sotong goreng tepung'!..hamik..semua dapat..baru org angkat 2 thumbs up! yeah..udang goreng tepung dgn kailan ikan masin sedap jugak *ok aku mengarut lagi lupakan..haha!

kalau dah bdk2 tu x nka duduk diam..buat ape suruh duduk diam..sebagai ketua darjah yg berwibawa..kena la buat sesuatu yg memang kau sendiri nak buat dan semua org2 turut sama buat..contoh..ajak ke budak2 ni main kejar2..senang..xyah duduk diam2..dgn syarat..x boleh keluarkan satu suara pun..ketua darjah bagi main kejar2..budak2 willing nak main kejar2..tapi dlm masa yg sama budak2 ni ikut arahan iaitu tidak boleh keluarkan suara..ketua darjah jalankan tugas yg cikgu bagi : jangan bising waktu cikgu ada meeting..budak2 ikut arahan x bising..dan diorang buat dgn hati yg rela..main kejar2 tanpa suara..sbb dah memang jenis follower korang tu x reti duduk diam..ketua darjah macam ni lah baru cikgu besar pun bagi thumbs up lepas tu cakap ''meh jadi menantu cikgu..anak cikgu hensem mcm fahrin ahmad''..haaa aku la tu..hahahaha merepek lagi jgn layan ok!.yg penting..ikut apa yg follower kita nak..dan mereka willing nak buat..then, ketua darjah senang hati maaa sbb tugas dia pun dia buat..haaa susah kan jadi ketua darjah..kenapa la aku x terfikir nak jadi ketua darjam mcm ni dulu..kalau x dah boleh jadi menantu cikgu besar..*merepek lagi..

fahrin ahmad tu bdk sekolah gua dee..satu kelas..xcaye lu tnye die..''siapa ahmoi chantik yg jadik ketua darjah kelas u dulu?''..mesti dia cakap waa maaa..

bukan SENANG nak jadi ketua darjah ni..ish2..susah..yg penting..paling penting..kena jujur! dan sifat2 seorang ketua darjah yg berwibawa ialah bila boleh jujur dlm permainan kejar2..mcm x kena je ayat aku tu..ok..berbaik ps main kejar2 tadi..ketua darjah mesti la jd pengadil..kalau kecik2 mesti panggil bapak ayam atau mak ayam..(bukan mak ayam yg di lorong2 sempit itu ye murid2..)(nak jugak sebut ayam dlm entry..xpaham betul aku)maksudnye..ketua darjah mesti la ada speciality..yela..ketua mesti kena lebih sikit dpd follower..baru org boleh respect..bukan ketua pun same org terjun lombong die pun terjun lombong..ketua terjun la kolam renang ke sungai ke..up sikit..bukan ape..respect..ok..respect..balik pd cite main kejar2..contoh speciality yg ketua darjah ada time main..die boleh bersuara..ok..sbgi ketua darjah..x boleh salah guna kuasa..kan aku dah cakap td..ketua darjah kene JUJUR..guna speciality tu bila ade budak2 terbising atau terbuat bising ms exsited duk main kejar2 tu kan untuk tegur..''awak..jgn langgar meja masa lari nnt bising''..mcm tu laa..itu kuasa ketua darjah..budak2 kene ikut sbb orang dah bagi main kejar2 kau nak lebih2 memekak pulak lemak aa..

jujur..saya ketua darjah yang jujur..hehe!..puji diri sendiri..kalau jujur xboleh pilih2 bulu..mentang2 ade member muka hensem mcm fahrin ahmad (awak manis saya suka!) asal die kene sepp je kau mula la nak sebelahkan die..''die x jadi suruh org lain jadi nanti die penat nak kejar2 kan die sakit dan blablabla...'' mcm2 alasan sbb nak pilih bulu..cutcutcut..not goot..this is not good..kan keje jujur..x paham bahasa lg?nak kene pukol?haha..jadi ketua darjah kena jujur..kena adil..kalau dah memang die tu kene sepp..die jadi la..x kire la die fahrin ke die abon ke..mcm ni baru la bdk2 kelas kau akan cakap..''waaa bagus la ketua darjah org hensem pun kene jadi ini x asik org x hensem je kene jadi''..faham murid2?.bagussss..besok cikgu belanja tgk wayang cite upin ipin okeyy..(bagus betul murid2 aku ni..faham bahase..kalau x faham bahase satg aku tomoi je..haha)


aku cakap pasal jujur ni bukan ape..aku baca kat Al-Quran tau..jadi pemimpin kena jujur..baru terpelihara..amin mudah2an..meh nak share sikit pasal ''jujur'' dan ''ketua darjah'' yg aku duk highlight dpd td ni..kita sentuh bab agama sikit boleh?..majlis ilmu baru berkat mcm ni..dapat pahala tau kalau g majlis ilmu..aminn..ayat ni dari surah al-Talaq 65:4..maksud ayat ni mcm ni

''dan sesiapa yang mengawal diri daripada segala bentuk penyelewengan dan kebatilan, Allah akan memudahkan jalan kejayaan baginya''..aminnn...

ini la sebabnye aku tekankan kejujuran bila jadi ketua darjah ni..bila kita jujur..dah terang2 Allah tulis nak memudahkan jalan utk kita berjaya..haaa..mcm tu laa..jadi ketua darjah yg jujur..nanti UPSR boleh dapat 5A..dah dapat satu kejayaan..bukan susah nak jujur..bukan senang jugak nak jujur..kalau main kejar2 mcm td tu..ikut rules betul2..bdk2 kelas suka dpt main2..xde la tbe2 budak nak bukak kasut baling kat kau sbb ''akala..apesal lak die x boleh kejar..die pon maen jugak..ko pilih kasih aa mentang2 die hensem!!!''..peh..gila hebat bdk ni sound ketua darjah..tp selama aku jd ketua darjah x penah lak ade bdk2 kelas aku ckp camni kat aku..haha!..

ok..mcm ni la..senang cerita..wa xde hal derr kawan2 punye harga wa boleh kasi kautim * ok ini merepek..sambung..haha!..aku suka lari topik kan?dah2 sambung cerita ketua darjah..pd aku..x semua ketua darjah tu boleh lead bdk2 kelas die..mcm aku jugak..ade gak beberapa org yg mmg nauzubillah ketegaq nye susah betol nak di suruh..suh beratur pun payah..nak je aku rembat keting seko2..tapi..sabar..elek derr lu nak rembat2 lu bkn dpt ape pon..so bermakne aku xde lah ketua darjah yg berjaya sgt..sbb..ok..sbb..x semua ketua darjah boleh jadi leader kpd follower dan x semua follower ni nak jadi follower sama ada diorg ni mmg dilahirkan sbg seorang leader atau diorg ni mmg xnak jadi follower..aliran x sama lah kot..atau mungkin mereka2 yg x nak jd follower ni kite sumbat je dlm kadang kambing..susah benoo nak suruh..ha duduk kau ngan kambing ni haa!..haha!..ok..dan x semestinya budak2 kelas aku tu x boleh jadi ketua darjah..mesti ade salah sorang yg mungkin boleh jadi ketua darjah yg lg best berganda2 dari aku..aku ajak main kejar2 je ntah2 die boleh ajak main polis entry ke..lg hebat..tp nasib la..korang g vote aku sape suruh..

bila dah dpt main kejar2..semua seronok la..kelas x bising..cikgu x marah..aman damai sejahtera sentiasa..mcm ni baru la boleh pakai nametag ''SAYA KETUA DARJAH YANG BERWIBAWA''..saya boleh jadi menantu cikgu besar..haha!

kalau mcm gini la anak cikgu besar aku..serius..aku mesti blaja pandai2 bia dapat jadi ketua pengawas..alahai omak kawinkan aku..haha!*yg ini mmg sumpah aku dah merepek ntah mane2..jadi lupakan.


p/s kalau jadi ketua bilik sembahyang pun still jugak leader..atau..jadi ketua program ke..walaupun program 'makan di kantin pada waktu rehat'..nanti aku sambung lagi entry ni..ade lg bende aku nak cite..tp kalau panjang2 sgt korang malas nak baca..k

daa sebenarnye aku jadi ketua darjah kejap je dalam seminggu kot sbb lepas tu aku kene lucut jawatan..jd pengawas pulak..hahaha..walaupun demokrasi..tapi kita kena ingat..cikgu besar tu yg pegang sekolah tu..ape2 pun dia ada kuasa..contohnye mcm yg jd pd aku..haha!







awak kan baik..comment lah ye..like pun boleh..share lagi bagus

No comments:

Post a Comment

dah baca comment tau..awak kan baik =))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...