iklan churp-churp

heart beat

Monday, June 25, 2012

cooking class : kebab ayam grill

aku rasa sesuai lah kot nak post entri ni time2 gini..hehe..1st entri aku mengenai cooking class ni ye kawan2..hehe..he ni aku nak cte pasal kebab ayam grill..alkisahnye mengenai kebab ayam ni..aku main campak2 je utk buat mende ni..sbb hr tu kat rumah aku bnyk sgt chicken breast ni..aku pun pk lah idea mcm mane nak kasi habis ayam ni..so aku pun buatlah kebab ni..

tadaaa yang ni sekadar gambar hiasan je lah ye..credit to google !



name die turkish shish kebab..

ni resepi aku sendiri..sape2 nak try boleh lah..aku jamin sedap punye..sbb adik aku yg umur 9 tahun yg cerewet gila bab2 makan ni pun makan sampai 5 cucuk..serius aku xtipu..tp kalau xsedap tu maknenye korang lah yg xreti masak..haha

mula2 potong isi ayam..agak2 je saiz die..jgn kecik sgt sbb nnt masak die kecut..
lepastu sediakan bahan2 untuk perapkan ayam..perap x payah lama2 pun..aku perap pun dlm setengah jam je..tu pun sementara nak siapkan sauce die..
bahan2 utk perap ayam :
3 ulas bawang kecil
2 ulas bawang putih
halia agak2 besar satu ruas ibu jari tu pun dah ok
black paper,perahan limau nipis,minyak masak 3 sudu, garam dgn gula secukup rasa
lepastu blander bahan2 tersebut dan gaul dgn isi ayam tadi
dah sudah perap..ketepikan


sekarang buat sauce die pulak..aku main campur2 je hr tu..sedap lah jugak sbb ade yg puji..haha..

-sebiji bwk besar dan potong besar2 sbb nak blander
-cili padi 5 biji..ni terpulang lah ikut citarasa nak pedas ke x
-lepastu goreng dgn mintak yg sikit utk kedua2 bahan ni..sampai naik bau..lepastu masukkan dlm blander
-tambah garam dgn gula secukup rasa
-tambah tomato satu bijik kecil
-kalau aku suka tambah sunkuit sikit..alah yg buat air oren tu..tp sikit je dlm 1 sudu
-lepastu letak air limau nipis..tp ikut suka lah nak guna limau kasturi ke lemon ke pun boleh..aku suke limau nipis sbb bau die sedap..
-lepastu blander je lah sampai lumat..buh air sikit tp jgn sampai cair sgt..pastu panaskan dlm kuali..sekejap je dlm 2 3 minit..


siap sauce die..tadaa cube rasa..sedap kan..hehe
ok..pastu ayam td tu korang cucuk2 lah dekat lidi..kalau aku suke selang seli dgn capsicum, bwg dgn celery..tp ikut suka lah nak buh ape pun..nak buh nenas pun sedap..
pastu bakar atas pan..sampai lah ayam masak maka siaplah kebab ayam grill korang..senang je..aku buat ni less than 1 hour..lengkap..ade sayur ade ayam..baik utk kesihatan sbb grill..kurang pakai minyak..bolehlah try baru tau sedap ke x kan..ni gambar kebab ayam grill yg aku buat hr tu..ok lahh..utk makan2 dgn family kan..






selamat mencuba..kalau dah cuba boleh lah bg feedback sedap ke x..hehe bai

awak kan baik..comment lah ye..like pun boleh..share lagi bagus

No comments:

Post a Comment

dah baca comment tau..awak kan baik =))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...