iklan churp-churp

heart beat

Wednesday, June 27, 2012

kena buli ? buli balik !

hai alls..aku baru balik rumah..xjadi nak balik KL hr ni..settel hal buli kanak2 ni..haih..mcm2 budak skrg ni..aku dulu pun duduk asrama jugak..ade jugak kes2 BULI ni..tp xdelah sengal sampai tahap mcm ni..haih..nasik baik lah budak kau x kelua td..kalau kau kelua mmg aku dah debik2 dah kau..



kat sini aku nak share sikit pasal buli ni..expecially yg duduk asrama ni kan..terutamanya LELAKI..yg pembuli tu kau punya pasal lah..ni kpd mangsa2 BULI ni..cubelah berani sikit nak lawan..jgn lembik sgt..ok..bende yg aku nak share ni ade lah serba sedikit mengikut perhatian dan pemahaman aku..aku tulis satu2 naa..

1. Lawan balik atau Menyerah?
adik2ku sayang..kalau kau x salah..tp org buli kau..LAWANlah balik..adui..hati tu x payah nak belas kasihan sangat..aku bukan suruh kau pukul die balik pun..lawan maksednye tepis ke elak ke..ni kalau org tu tendang kau tadah je..tu bukan menyerah..itu bodoh namenye..kalau die maki2 ke..kau balas lah balik..bukan aku suruh kau maki die balik..kte ade budi bahasa kan..kalau style aku..aku blah je..buat muka PEKAK..cukup sekadar menyakitkan hati si pembuli dengan muka ANNOYING tu..ok faham?

2. Tindakan yg sepatutnya diambil?
Kalau tny aku..aku jawab senang je.."what u give u get back"..die bg kau tumbuk sebijik..kau balas lah sebijik..aku paham sgt bdk2 asrama ni..bukan nak bgtau kat warden pun..kan??haha..aku pun penah kena..mcm lah aku x duduk asrama..kalau dah xnak bgtau warden..settle lah sendiri..cara nak balas senang je..kau jgn belasah die balik..kau cume KENAKAN die balik je..alah..xkan tu pun aku nak aja..contoh mcm letak clorox dlm sabun ke..tp aku x delah buat mcm tu..hehe..buat bende yg menyusahkan die..baru PADAN MUKA..

3. Kenali siapa pembuli
Yang ni penting kpd mangsa buli..buat homework sikit..kenal pembuli kau tu..sbb setiap org ade kelemahan..kalau pembuli kau tu jenis takut lipas ke..kau kasi lah die lipas..alaa keje senang pun x boleh buat?aku pun penah bguling2 dekat koridor sekolah aku dulu ms prep sbb nak tangkap lipas..nak kenakan balik kwn aku yg letak katak atas kerusi aku kat kelas..perangai masing2 mcm hantu..tp sampai sekarang budak yg letak katak tu kwn baik aku..hehe..pembuli ni sebenarnya depa ni ade penyakit..penyakit KURANG KASIH SAYANG atau aku panggil KKS ! kau bagi je kasih sayang..habis cerita..

4. Jangan lakukan apa yang disuruh!
Ini satu hal lg..cubelah jgn jadi sengal sangat..kalau org tu suruh itu kau buat suruh ini kau buat..ingat ye kau tu sedang dibuli secara realiti..bukan mcm kau tgk dalam cerita sinetron tu ada hero nak selamatkan kau..kau selamatkan diri sendiri..nak takut ape..kalau die suruh janganlah buat..bg lah alasan..mesti die sakit hati..yg kau nak takot sgt ape pasal..sekolah kau xde warden ke xde pengetua ke?lainlah kalau pengetua sendiri yg buli kau..tu dah boleh tukar sekolah dah rsnye..buat aduan..ajak ramai2 manga buli yg senasib dgn kau tu..buat aduan..sampai die kene BUANG SEKOLAH ! lepastu kau akan rs kau heaven..barulah buku bertemu ruas..

kalau pembuli kau mcm si JAI ni logik lah kau nak takut sampai tkencing..die gangster..tapi die hensem..tett
jai


ok..aku tulis entri ni pasal adik aku td baru lepas kene buli..kalau setakat buli2 buasa tu aku x heran derr..alah bisa tegal biasa lah..baru jadi budak asrama iye dok..tp kalau dah sepak terajang org x bersalah..siap fitnah2 bagai..mmg aku naik angin lah..

jgn salah faham ye..aku bukan nak ajar korang utk jd pendendam ke..tp cube kau pikir logik sikit..bende ni normal tau..yg x normal tu bila kau kene belasah kau menyerah je..dah lah..aku nak menyejukkan hati kejap..kalau siapa yg rs entri aku ni x relevan ikut suka korang lah..ini pandangan peribadi aku je..

tp percayalah ckp aku..kalau korang berani lawan..silap2 pembuli kau tu yg takut dgn kau..hehe..dah lah..kang ade pulak org ckp aku ni menyuruh org buat bende2 x elok..ok bai


nasihat penulis : kalau nak jadi pembuli guna cara bersih..



awak kan baik..comment lah ye..like pun boleh..share lagi bagus

No comments:

Post a Comment

dah baca comment tau..awak kan baik =))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...