iklan churp-churp

heart beat

Tuesday, March 1, 2011

Orang memberi kita merasa..

Morning yg xberapa morning eberibadi..sumpah aku rs annoying eja 'eberibadi' ni..haha..ok.hari ni entry aku serius..ok..serius..so muka pun kena serius.xda sengih2 kerang..cun!

Ok.mari mulakan entry yg serius ni dgn secawan kopi..'org memberi dah kita merasa'..dlm maksud die ni..cth..org memberi penumbuk.kita merasa masuk hospital..atau..org memberi bau kentut.kita memberi pengajaran..nak hambik sebijik telo kat dahi.kurang ajar kentut merata2 ! Sampah pun org buang dlm tong sampah..xda moral langsung!..ok.dah merepek..tp still dlm tajuk lah kan..

Sambung entry..kwn aku.die suka ajar kami supaya lebih memberi..katanya rezeki tuhan bagi.bkn utk kte sorang.utk kongsi2..betul.tepat.tiada sangsi lg ayat beliau ni..tp yg menjadi persoalannye.modal ni lah yg selalu org guna ble nak mintak blnja..agak2 tgk walet membe ada duit purple..mula lah..''alah bro.rezeki tuhan bagi.share2 lah''ini ayat lazim..selalu je..tp ok la.sedekah..bkn selalu blanje membe2.iye dok?.tp kalau dah hari2 nak ayat rezeki tuhan bagi.itu dah kategori bala dah tu..ha meh2..kekuatan menumbuk ni pun tuhan bagi.nak share2??

Kalau kte boleh bg ape yg org btl2 nak.lepas tu try tgk muka mmb kte tu.kdg2 muka tu.xboleh nak dgambarkan.betapa die seronok.betapa die suka..tu lah saat plg bhgia bila kte memberi.pd aku lah..sbb aku penah tgk..muka adik aku.die mtak 10inggit je pun ms tu..kos utk bhgiakan org lain tu xlah besar sgt..10ringgit tu apelah sgt kalau nak banding dgn kegembiraan..

Jadi.ble ada rezeki lebih.jgn kedekut nak memberi..sbb aku dah rs mcm mane seronok kalau ada kat tempat mcm adik aku ni..mintak dgn penuh harapan.berharap..ok..meh aku nak story..aku ni.kempunan nak makan durian.dr 2taun lepas.bygkan.2taun pendam kempunan.sampai stu tahap.aku dah xboleh tahan..aku bgtau ayah ''yah.nak makan durian lah.teringin sgt''..dgn muka penuh mengharap ni aku pun mintak lah.yg ayah aku hanginnye..skrg ni bkn musim durian! Dah jenuh lah org tue tu nak cari.mahal kot..die balik je dr keje..aku nampak die bwk durian..xbyk pun.2 bijik je.aku punye lah suke.sampai jerit sambil loncat2..terus ciom ayah aku.haha..nampak sgt..2bijik durian dah boleh beli kebahagiaan org2 mcm aku..terharu T_T ..so aku pun mkn dgn penuh taksub dan nikmatnye..yeay!

Mcm tu lah alkesahnye..jd.rajin2 lah memberi.kerana..tgn yg memberi lebih mulia dpd tgn yg menerima..tp jgn lah sampai nak bg je.dah xda menda pun still nak bg jugak.ni dah xbetol dah ni konsep kau ni.bg bia la bpada2..ini x.ada rumah nak bg rumah.sudahnye kau merempat..ada kerajaan nak bg kerajaan..kalau bg pd org yg btl.ok lah.die tau nak jg kerajaan die.ni kalau bg pd org gila kuasa.org gila pangkat.org gila lah kesimpulannye..ha..esok2 dgn negara2 kte ni die bg pd org.duit die dah dpt.kuasa die dah dpt.ingat org2 mcm ni nak sgt ke tadbir negara ni?xdanye..so..hidup ni bia beragak..bg ape yg perlu.jgn bg ape yg xperlu..tp kena ingat..ape pun yg ada pd kte.ape pun yg kte ada.ape pun yg kte perolehi..itu semua Allah yg bg..itu semua rezeki dr die..bkn kate org tu yg bg rezeki.atau org tu xbg rezeki..dah salah dah tu..byk ke sikit ke.bg ke xbg ke..tu semua kuasa Allah..die tau ape yg tbaik utk hambaNya..

Kalau Dia bg..bermakna mmg kte btl2 perlukan..tp kalau kte mintak dan Dia xbg.itu bermakna ape yg ada pd kte sekarang dah memadai.dah cukup..jgn kte fikir dunia ni xadil..dunia ni sgt adil.sampaikan ia nampak seperti xadil..phm kan?muhasabah die..knp aku dpt org lain xdpt.dan knp aku xdpt tp org lain dpt..hidup ni kena sentiasa bersyukur..insyaAllah semuanye akan cukup..

Ok..dah.aku nak balik.tgn aku dah lenguh type kat hp ni..ape yg baik kte share2.ape yg x baik kte betulkan..daa
awak kan baik..comment lah ye..like pun boleh..share lagi bagus

No comments:

Post a Comment

dah baca comment tau..awak kan baik =))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...